Az előző blogbejegyzésben leírtam egy sztorimat egy biztosítási ügynökkel. Azt gondolom, hogy ez nem egyedi eset, ezért remélem, hogy minél több emberhez eljut, hogy más is tanuljon belőle.
Most viszont azt szeretném összeszedni, hogy véleményem szerint milyen egy jó pénzügyi tanácsadó, aki tényleg odafigyel ránk, és segít kiválasztani az aktuális élethelyzetünknek leginkább megfelelő pénzügyi terméke(ke)t.
Figyelembe veszi az anyagi helyzetedet
Egy ügyintézőnek annál nagyobb a jutaléka, minél hosszabb időre, minél magasabb összegű terméket ad el neked. Mi, amikor utoljára életbiztosítást kötöttünk a férjemnek, kerek perec megmondtuk a tanácsadónak, hogy ettől-eddig gondolkodjon összegben, mert ennyit szeretnénk rászánni most, és ezért a pénzért az elérhető legmagasabb biztosítási összeget szeretnénk kérni. És ő megtalálta. Szóval így is lehet. Nyugodtan mondd meg az ügyintézőnek, hogy éppen mennyit tudsz rászánni bizonyos termékekre, és akkor máris szűkül a kör.
Tisztában van a pénzügyi céljaiddal
Ha megtakarításban gondolkodsz, akkor ez főleg nagyon fontos. Mire gyűjtesz pénzt? Mit és mikor akarsz elérni? Rengeteg lehetőség van, de pontos információk nélkül nehéz elindulni. Vannak olyan termékek, amik bizonyos élethelyzetekben kifejezetten jól jönnek. Pl. ha valakit gyermeket tervez, érdemes elgondolkodni az önsegélyező pénztár megnyitásán, vagy nagyobb összegű egészségügyi kiadás esetén jó lehetőség az egészségpénztár.
Több lehetőséget is bemutat
Kérd meg, hogy legalább 3 alternatívát ajánljon, és hasonlítsátok össze. Általában nehéz az egyes pénzügyi termékeket összehasonlítani, mert nagyon nem egyformák. Lakásbiztosításoknál különböző csomagok vannak, és természetesen nem ugyanazok a dolgok vannak benne. Le kell ülni, és átgondolni, hogy nektek mi a fontos. Érdemes rászánni az időt. Nem mindegy, hogy társasházban laksz vagy családi házban.
Úgy magyaráz, hogy te is értsd és válaszol a kérdéseidre
Ha valamit nem értesz, kérdezz rá! Magyarázza el újra vagy mondja máshogy. Nem biztos, hogy te vagy a hunyó, lehet, hogy ő sem érti, és ezért nem tudja elmagyarázni. Akkor viszont inkább keress mást!
Beszél a költségekről
Mindennek van költsége, manapság semmit nem kapunk ingyen, de valahogy erről soha nem esik szó. Pedig sokszor van szerződéskötési költség, számlavezetési díj, vagyonkezelési költség, adminisztrációs költség. Fizetned kell, ha számlakivonatot akarsz kérni postán, meg úgy általában mindenért.
Hagyja, hogy nyugodtan dönts, és átnézd az ajánlatokat
A jó pénzügyi tanácsadó nem sürget, nem akarja azonnal megkötni a szerződést, hiszen tudja, hogy ha jó terméket ajánlott, akkor úgyis keresni fogod őt. Jó biztosításokra az embernek szüksége van: lakás-, autó-, élet- és balesetbiztosítás. Soha ne kelljen használni őket, de jó, ha van.
Nem akar befolyásolni
Azt hiszem, hogy ezt nem is kell magyarázni. Ha azt érzed, hogy nagyon rá akar beszélni egyik vagy másik ajánlatra, akkor sajnos lehet, hogy ő csak a mögötte lévő jutalékot látja, és nem a te érdekedet nézi.
És bár a végére hagytam, de nagyon fontos a megfelelő szakértelem és a tájékozottság. A pénzügyi termékek évről-évre változnak. A szolgáltatók próbálnak jobbnál jobb ajánlatokkal kijönni. Használjuk ki ezt! Időnként érdemes felülvizsgálni, hogy nincs-e jobb termék a piacon
A végén pedig nézzük meg, hogy mégis mennyi a reális ára egy pénzügyi tanácsadásnak?
Nos, ezt elég nehéz számszerűsíteni. A pénzügyi tanácsadás díja befektetés a jövődbe. Ha te az első pénzügyi tanácsadónál kötsz egy drága életbiztosítást, amin éves szinten buksz több 10.000 ft-ot, akkor mennyit ér neked egy normális tanácsadás?
És nem kell a legdrágább biztosításokat megkötni. Keress az élethelyzetednek és a pénztárcádnak megfelelőt!
Nem vagyok pénzügyi tanácsadó, de belefutottam már én is egy-két érdekes történetbe, és tényleg szeretném, hogy kicsit jobban odafigyeljünk arra, hogy kinek hiszünk és kinek engedjük, hogy pénzügyi tanácsot adjon.