Mindenhol azt lehet olvasni, hogy az online kereskedelem évről-évre nagy mértékben bővül. A legfontosabb, hogy mindig legyél körültekintő, hasonlítsd össze az árakat, vásárolj megbízható cégtől és olvass vevővéleményeket!
De miért is szeretünk online vásárolni?
- Több idő van átnézni a kínálatot, nyugodtan át lehet gondolni, hogy mire van szükségünk. Én főleg a műszaki cikkek között tudok napokig válogatni, míg kiválasztom a számomra megfelelőt.
- Bármikor vásárolhatunk, amikor időnk engedi, akár este is, miután a gyerekek elaludtak. Ha nem tudjuk valamiért befejezni, később folytatni lehet, bár egyes webáruházaknál egy idő után sajnos törlődnek a kosárba helyezett termékek.
- Rögtön lehet látni a vásárlás végösszegét, ahogy valamit beteszünk a kosárba. Ha túllépjük a keretet, a rendelés véglegesítése előtt egyszerűen törölni lehet azokat a termékeket, amiket mégsem szeretnénk megvenni.
- Utazási költséget és időt spórolunk, főleg ha ingyenesen szállítják házhoz a rendelést.
- Kevesebb lesz az impulzus vásárlás, nem csábítanak el az akciók, látvány, illatok. Nekem az a tapasztalatom, hogy online sokkal konkrétabb a keresés, nagyon ritkán böngészek csak úgy a kategóriák között, hogy mit vásároljak még.
- Nem kell a nagy mennyiségű és nagy méretű áruval cipekedni (ez főleg akkor nagy előny, ha nincs autónk).
Mik az online vásárlás hátrányai?
- Vannak olyan webáruházak, ahol nem szerepel a teljes kínálat.
- Nem lehet akármivel fizetni: például a Tesco házhozszállításnál csak bankkártyát fogadnak el, és nem fizethetünk mondjuk Erzsébet utalvánnyal sem. Vagy van olyan eset, amikor csak készpénzzel lehet fizetni az utánvétes megrendelést.
- A kuponokat, kedvezményeket nem mindenhol lehet online érvényesíteni.
- Előfordulhat, hogy szállítási költséget számítanak fel.
- Nem tudjuk megtapogatni, kézbe venni a terméket, nem tudjuk felpróbálni.
Mi az online vásárlás menete?
Miután leadjuk a megrendelést az eladó köteles legkésőbb 48 órán belül elektronikusan visszaigazolni azt, megerősítve a megrendelés feltételeit. Érdemes ilyenkor a spam mappát is átnézni. Ha ez nem történik meg időben, nem vagy kötelesek átvenni a terméket.
Mit tehetünk akkor, ha nem tetszik a megrendelt termék?
Online vásárlás esetén a termék kézhezvételétől számított 14 naptári napon (nem munkanap!) belül jogunk van elállni a vásárlástól, vagyis bármilyen indoklás nélkül visszaküldhetjük a terméket, miután jeleztük az elállási szándékot a webáruház felé. Ez arra az esetre is vonatkozik, ha az online rendelést személyesen vettük át. Természetesen mindig vannak kivételek, például romlandó áru, egyedi rendelésre készített termék, koncertjegy, repülőjegy, higiéniai termékek felbontás után stb.
Mielőtt rendelsz, mindig olvasd el a webáruház erre vonatkozó információit, hogy később ne érjen meglepetés. Hogyan tudod visszaküldeni a terméket, hova és mennyibe fog kerülni? A visszaküldés költségét ugyanis nekünk, fogyasztóknak kell állnunk. Az eladó pedig 14 napon belül köteles a teljes vételárat visszafizetni. Ezt attól a naptól kell számolni, ahogy bejelentettük az elállási szándékunkat, ezért mindig célszerű ezt írásban is megtenni. Az eladó akkor tarthatja vissza az összeget, ha még nem érkezett meg hozzá a termék, vagy nem tudjuk igazolni a feladását.
Mit tehetünk akkor, ha úgy érezzük, hogy megkárosítottak?
A lényeg, hogy ne hagyd magad lerázni, ismerd a jogaidat és állj ki magadért! Ugyanakkor legyél tárgyilagos, ne ragadjanak el túlságosan az érzelmek. Az valószínűleg nem fog segíteni. Legyenek írásos, fényképes bizonyítékaid. A panaszt mindig nyújtsd be írásban is az eladónak. Ha pedig nem jutsz egyről a kettőre, akkor még mindig fordulhatsz a fogyasztóvédelemhez vagy a békéltető testülethez.
(Forrás: 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól – https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1400045.kor)